Jaki wybrać rower?

Spis treści

jest wielce okej, to jest świat” śpiewał niedawno Lech Janerka i nie da się ukryć, że moda na przechodzi swój renesans. Nic w tym dziwnego. Zalet dwóch kółek jest co najmniej tyle, ilu ich pasjonatów, bo każdy znajduje w nich coś dla siebie. pomaga utrzymać zgrabną sylwetkę, spalić kalorie – 300  podczas godzinnej jazdy z szybkością 10 km/h. Daje poczucie niezależności i dobrą zabawę. A także, a może przede wszystkim, pomaga chronić środowisko. W wiecznie zakorkowanych metropoliach pozwala zaoszczędzić czas.

masa 2010 Jaki wybrać rower?O zaletach jeżdżenia na rowerze przypomina Masa Krytyczna – ruch społeczny organizujący spotkania rowerzystów w ostatni piątek każdego miesiąca i ich grupowe przejazdy przez miasta. Historia Masy liczy już 18 lat i swoje źródło ma w San Francisco. Celem spotkań jest zwrócenie uwagi na niedogodności, z jakimi spotykają się rowerzyści, głównie brak ścieżek rowerowych w centrach dużych miast. W największej tego typu imprezie w Polsce, w Gdańsku w czerwcu 2004 roku wzięło udział 4000 miłośników dwóch kółek.

Jazda na rowerze jest także popularną formą uatrakcyjnienia wakacji. Biura podróży i włodarze kurortów  tworzą trasy dla cyklistów. Podobnie jak na górskich szlakach, są trasy rowerowe łatwe –  dla początkujących, jak i bardzo trudne dla wprawnych rowerzystów. Rowerem możemy jeździć wzdłuż wybrzeża Bałtyku, od Ustki po Hel. Długość trasy to 200 kilometrów. Przejazd nią zajmie przeciętnemu rowerzyście od 4 do 7 dni. Część tej trasy należy do europejskiej sieci szlaków rowerowych EuroVelo 10. Prowadzi drogami leśnymi, błotnistymi ścieżkami i drogami wojewódzkimi. Także parki narodowe oferują sieć tras rowerowych. Na dwóch kółkach możemy pojeździć w Parku Karkonoskim, Kampinoskim, Białowieskim czy po Borach Tucholskich. Po parku narodowym na rowerze możemy pojeździć o ile napotkamy białe kwadraty z czarnym symbolem roweru i paskiem koloru szlaku  lub literą R i numerem szlaku. Także polskie góry stoją przed rowerzystami otworem. To tutaj trasy są najbardziej zróżnicowane, co wydaje się jasne ze względu na ukształtowanie terenu. Tatrzański Park Narodowy proponuje miłośnikom dwóch kółek kilkanaście różnych tras o długościach od 10 do 71 kilometrów. Wszystkie zaczynają i kończą się w Zakopanem. Co ciekawe, maksymalna dopuszczalna prędkość na tych trasach wynosi 20 km/h.

wycieczka2 Jaki wybrać rower?

Źródło: flickr.com/photos/whltravel

Wycieczka rowerowa może być zarówno sposobem na spędzenie całego urlopu w ruchu, jak i dodatkową atrakcją. Jeśli decydujemy się na drugą opcję nie musimy brać z sobą roweru. Można go wypożyczyć w cenie około 30 złotych za dzień. Także wczasy za granicą można spędzić na dwóch kółkach. W Paryżu można wynająć za 1 euro dziennie. Podobne wypożyczalnie funkcjonują w Wiedniu, Sztokholmie czy Barcelonie. Jeśli na zabieramy swój warto wyposażyć auto w specjalny uchwyt do przewozu ów. Może być on umieszczony na dachu bądź na tylnych drzwiach.

W rowerowym światku, jak i we wszystkich dziedzinach życia, istnieją pewne trendy. Obecnie panuje moda na jednoślady w stylu retro. Są one już nie tylko środkiem transportu, ale elementem stylu bycia właściciela. Taki zapewnia ponadto, dzięki specyficznej wyróżniającej się, wygiętej ramie, wyprostowaną postawę ciała rowerzysty. O popularności ów retro przekonani są także najwięksi projektanci. Za około 3,5 tysiąca dolarów możemy kupić od Gucci’ego utrzymany w czerwonej lub brązowej kolorystyce ze skórzanymi torbami. Można wybrać też zaprojektowany przez Karla Lagerfelda za 17 tysięcy dolarów. Ten jest czarny, a na bagażniku ma czarne torby z charakterystycznymi dla tego domu mody pikowanymi torbami i firmowymi literami C.

Moda modą, jednak wybierając nie możemy zapomnieć, że od jego wyposażenia zależy nie tylko komfort jazdy, ale także i nasze bezpieczeństwo. Profesjonalny przeznaczony i do jazdy rekreacyjnej, i taki, który możemy zabrać na górskie zbocza powinien być bezwzględnie wyposażony w amortyzator, czyli mechanizm służący do tłumienia nierówności terenu. Wiele z ów posiada urządzenie jedynie wyglądające na amortyzator, nie spodziewajmy się jednak, że kupując za kilkaset złotych będzie on wyposażony w mechanizmy realnie wpływające na poziom komfortu i bezpieczeństwa. dobrej klasy posiadający sprzęt, któremu możemy powierzyć swoje bezpieczeństwo kosztuje około 2000 złotych. Jednak górna granica sięga nawet 40 tysięcy. W tej cenie do wyposażenia roweru zalicza się ramy z karbonu, podwójne amortyzatory, hydrauliczne hamulce czy systemy utrzymania równowagi. Siadając na taki warto mieć na sobie odpowiednie ubranie. Hitem jest „cyberodzież”. Ułatwia ona rozmowę przez telefon czy sterowanie odtwarzaczem mp3 poprzez umieszczony w kieszeni pilot i wbudowane w kołnierz i kaptur słuchawki. Zapaleńcy, dla których liczy się maksymalna prędkość również są rozpieszczani przez projektantów. Na zamówienie, za 15 tysięcy dolarów mogą kupić koła o łącznej wadze 700 gramów, które gwarantują uzyskiwanie najlepszych czasów przejazdu.

rower ferrari1 Jaki wybrać rower?

Źródło: flickr.com/photos/gergoke

to propozycja dla wszystkich. Jazda na rowerze uczy wytrwałości, buduje kondycję, uczy równowagi od najmłodszych lat. Może służyć jako narzędzie relaksu czy środek transportu. Ceny ów są na tyle przystępne, że dzisiaj praktycznie każdy może stać się jego właścicielem i rozpocząć przygodę na dwóch kółkach.

Powiązane artykuły