Nowoczesny napęd na wszystkie koła trafił do Opla Insignii. Niebywale skuteczny i zaawansowany.

 

Adaptacyjny napęd 4×4, zawieszenie FlexRide premium i wielotarczowe sprzęgło elektro-hydrauliczne ustanawiają nowe standardy czasu reakcji systemów kontrolnych w samochodzie. Kiedy czujniki wykryją sytuację kryzysową, system kontrolny wysyła potrzebną ilość mocy do kół w ciągu około 80 milisekund – a więc w mgnieniu oka. Moc może być rozprowadzana nieprzerwanie w ilości od 0 do 100% pomiędzy osią przednią a tylną lub też pomiędzy kołami tylnymi. W przeciwieństwie do konwencjonalnych mechanicznych napędów na wszystkie koła hydrauliczny system kontrolny umożliwia błyskawiczną interwencję.

Już około pięciu procent ze 177 000 Insignii zamówionych w Europie wyposażonych jest w napęd na wszystkie koła. Nowy adaptacyjny napęd 4×4 dostępny jest z 2-litrowym silnikiem benzynowym, a modelach 2.8 V6 Turbo i OPC stanowi standardowe wyposażenie. W Polsce ceny Opla Insigni 2.0 turbo 4×4, o mocy162 kW/220 KM w wersji Edition zaczynają się od 118 950 PLN.

Układ elektroniczny sterowania napędem na wszystkie koła zaprojektowany jako system wczesnego ostrzegania
Adaptacyjny układ napędowy na wszystkie koła otrzymuje informacje z trzech modułów: moduł sterowania nadwoziem pojazdu BCM (Body Control Module), układ sterowania silnikiem ECU (Engine Control Unit) oraz moduł ESP (elektroniczny program stabilizacji). Informacje przesyłane są do modułu kontrolnego, a następnie analizowane, po czym moment obrotowy doprowadzany jest do każdego koła oddzielnie. W Insigni 4×4, moc rozprowadzana jest od dyferencjału osi przedniej poprzez wał Cardana do wielotarczowego sprzęgła hydraulicznego Haldex, które rozprowadza moment obrotowy elektronicznie od 0 do 100% pomiędzy osią przednią a tylną. Na osi tylnej układ rozprowadzania mocy również sterowany jest przez wielotarczowe sprzęgło hydrauliczne – w razie potrzeby do jednego w tylnych kół może zostać doprowadzone niemal 100% mocy. Dzięki temu kierowcy zyskują pewność, że ich Insignia 4×4 utrzymuje bezpieczną przyczepność, nawet jeśli trzy koła znajdują się na lodzie, a kontrolę można mieć tylko nad jednym z tylnych kół.

Moduły otrzymują sygnały z czujników, które wychwytują wielkość odchylenia od toru jazdy, przyspieszenie, kąt ustawienia koła kierownicy, prędkość obrotową kół, pozycję pedału przyspieszenia, prędkość obrotową silnika i moment obrotowy oraz dostosowują rozkład mocy do sytuacji podczas jazdy w oparciu o te informacje. Już przed ruszeniem samochodu moduł kontrolny otrzymuje informacje o pozycji pedału przyspieszenia i prędkości obrotowej silnika, jest więc w stanie przenieść moment obrotowy z osi przedniej na tylną w celu zapobieżenia utraty przyczepności. Oznacza to, że już przed ruszeniem z piskiem opon zostanie wysłana proporcjonalna ilość mocy napędowej do kół tylnych

Zły stan dróg, deszcz i śnieg wymagają stabilności i kontroli
Zwłaszcza w przypadku ryzykownych warunków pogodowych jak duży deszcz, śnieg i deszcz ze śniegiem lub złego stan dróg spowodowanego wybojami stawiane są ogromne wymagania wobec technologii podwozia. Zaawansowane układy podwozia projektowane są w taki sposób, aby rozpoznawały i unikały niebezpieczeństwa tak wcześnie, jak to możliwe oraz pomagały kierowcy w trudnych sytuacjach podczas jazdy. Jazda Opelem Insignią 4×4 jest wobec tego przyjemna, tym bardziej w czasie zimowej pogody.

Za przykład może służyć jazda po śniegu. Wielu kierowców doświadczyło uczucia nabierania zbyt dużej prędkości podczas jazdy w dół, kiedy zdejmowali nogę z gazu i uświadamiali sobie, że ich samochód z trudem podąża w kierunku, w którym go prowadzą. Adaptacyjny układ napędowy Insigni 4×4 przychodzi kierowcy z pomocą także w następujących niebezpiecznych sytuacjach: dzięki złożonemu systemowi czujników technologia napędu na wszystkie koła może nie tylko rozprowadzać moment obrotowy, ale również przekierować go do poszczególnych kół w przypadku hamowania silnikiem (moment obrotowy hamowania) w wyniku uwolnienia pedału przyspieszenia i zwiększenia w ten sposób sterowności i kontroli nad pojazdem.

Dzięki dostępnym wielu możliwościom kontroli, jak np. moment obrotowy i rozkład momentu obrotowego podczas hamowania oraz regulacja amortyzatorów FlexRide, adaptacyjny układ napędowy na wszystkie koła radzi sobie z wieloma trudnymi sytuacjami podczas jazdy bez konieczności interwencji modułu ESP. Moduł ESP pozostaje dodatkowym zabezpieczeniem.

Automatyczny tryb oszczędzania paliwa i tryb sportowy za pomocą przyciśnięcia guzika
Adaptacyjny układ napędowy 4×4 Opla Insigni jest użyteczny nie tylko w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa – rozpoznaje on również warunki zewnętrzne, które wymagałyby specjalnej adaptacji, jak np. jazda na autostradzie. W takiej sytuacji system ten wyłącza układ napędowy tylnych kół i powraca do napędu na koła przednie w celu zredukowania strat tarcia i zaoszczędzenia paliwa.

Kierowca może także regulować rozkład mocy za pomocą przycisku. W trybie sportowym wysyłane jest więcej mocy do osi tylnej w celu zwiększenia przyczepności i zwrotności. Dzięki temu sportowym kierowcom łatwiej jest utrzymać pełną i aktywną kontrolę, nawet jeśli przekroczą oni granice bezpiecznej jazdy. Adaptacyjny układ napędowy 4×4 stabilizuje się aż do granic przyczepności opon, kiedy to w razie potrzeby interweniuje także moduł ESP.

Pokaż więcej w  Motoryzacja

Dodaj komentarz

Zobacz także

RAPORT – Jak wygląda rynek wynajmu samochodów?

Popularnym sposobem na podróżowanie w okresie letnim jest wypożyczenie samochodu. Jak wygl…