Najoszczędniejsze auto świata

Spis treści

Podczas targów branżowych we Frankfurcie niemiecki Volkswagen zaprezentował studyjny model przyszłego modelu . Jak przyznaje jest to pierwszy projekt wersji seryjnej. I jest szalenie oszczędny!

vw l1 Najoszczędniejsze auto świata

Auto zbudowane jest w większości z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK). Jego masa wynosi jedynie 380 kilogramów. Hybrydowy napęd zapewnia średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 1,49 litra oleju napędowego na 100 km. To najlepszy wynik na świecie. Spora w tym zasługa ekstremalnie aerodynamicznego nadwozia, ze współczynnikiem na poziomie Cw 0,195.

Auto rozwija prędkość maksymalną 160 km/h, a emisja CO2 wynosi – uwaga – tylko 39 g/km! jedny z istotniejszych elementów przy budowie było nadwozie. W związku z tym postawiono podstawowe pytanie: jak musi wyglądać i być wykonany pojazd, aby zużywał możliwie jak najmniej energii? Odpowiedź była logiczna: ekstremalnie aerodynamiczny i lekki, ale jednocześnie zapewniający maksymalne bezpieczeństwo.

Układ siedzeń podsunęły aerodynamiczne szybowce: jeden fotel za drugim. Takie bowiem ułożenie redukuje powierzchnię stawiającą opór strumieniom powietrza. Podobnie jak w szybowcu, do studyjnego modelu wsiada się przez otwieraną na boki kopułę dachową.

Jednostka TDI, silnik elektryczny i 7-biegowa DSG umieszczone są z tyłu i tworzą razem najoszczędniejszy napęd hybrydowy na świecie. Naturalnie posiada także system Start-Stop, który automatycznie wyłącza jednostkę napędową podczas postoju i ponownie uruchamia elektronicznym pedałem gazu.

Co to za silnik? Całkowicie nowy, dwucylindrowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem Common Rail (TDI). Zależnie od zapotrzebowania na moc będzie on pracował w dwóch różnych trybach. W trybie standardowym Eco silnik TDI o pojemności 800 cm3 rozwija malutką moc 27 KM (przy 4000 obr./min.); w trybie Sport, używanym na przykład do osiągnięcia prędkości maksymalnej, moc wzrasta do 39 KM (przy 4000 obr./min.). Maksymalny moment obrotowy TDI wynosi 100Nm (przy 1900 obr./min).

Powiązane artykuły